DEBATT!

Såg debattprogrammet igår på svt1.
Jag fattar inte vad Tobias gjorde där...
O andra sidan förstod jag inte vad Isabella Löwengrip gjorde där heller. Hon lät korkad och bortskämd. Även om hon tjänat alla sina pengar själv, så säger man väl inte (som förebilden hon är) att shoppning är roligt och förespråkar det som positivt. Shoppning är roligt, säger jag. Men man får nog tänka lite på vad man säger när man är sveriges största bloggerska och agerar förebild för tusentals flickor.  Shoppning är något som inte hör hemma i debatt, och verkligen inte när den debatteras mellan en 17-årig stockholms brud och en stå-uppkomiker. Låt dem som vet vad dem pratar om prata istället. Isabella tycker shoppning är roligt och Tobias tycker det är förkrossande. Det är inte ens det som är problemet med shoppning idag. Problemet är att små flickor som har Isabella som förebild suktar efter de dyraste märkena och sliter som djur för att spara pengar till detta. Tjejer ska väl lära sig att använda sina pengar rätt och inte låta märkena och det dyraste strya deras val. När man kan shoppa för en billig peng och ändå bli tillfreds. Tycker Ebba och resten av dem som deltog i debatten skulle sitta kvar, men snälla, nästa gång, skicka hem komikern och Stockholmsbruden.
Sen är även tragiskt att det är unga tjejer som får ta smällen av det nya shoppingruset som pulserar hos många. Det är inte bara unga tjejer som shoppar. Men varför får de en kvart av debattprogrammet, när det finns större frågor kring detta problem. Och jag vill inte ens kalla det för problem.
Att unga tjejer shoppar och tjänar pengar har plötsligt blivit tabu. Varför? Se det som något positivt istället. Det är väl fantastiskt roligt att många lyckas trots sin ålder. Och framförallt kvinnor! Sen kan jag inte låta bli att skylla på media. Sluta nu vrida på allting för att bli bästsäljare. Tacka vet jag nyheterna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0