FRÅN EN SAK TILL EN ANNAN

Jag har en vän som inte är Svensk. Å andra sidan så är han svensk också. Detta är en sak som stör mig som fan. Om man får uttrycka sig så.
Det är synd att så fort det hände något. Någon bli rånad, någon blir skjuten, någon har blivit hotad. Så är det en utlänning som ligger bakom. Varför? Varför är det tvunget en utlänning som ligger bakom. Och även i fall det är det, varför är det så mycket värre än om det hade varit en svensk. Jo, för att han inte kommer härifrån, då måste han sköta sig och bli svensk! Det låter så dum att jag smäller av. Media älskar att förstora upp det om det inte är en svensk som ligger bakom. Det värsta är. Att det hade lika bra kunnat vara en svensk! Jag kan hålla med dom att man måste höja kraven lite för invandringen i sverige. Å andra sidan. Hade det blivit krig i sverige och jag blivit tvungen att flytta till Frankrike. Visst hade jag bott där alla andra svenskar bor, och inte fan hade jag velat lära mig de språket, och jag hade inte velat äta baguett och ost varje dag. Utan hållt mig så svensk som jag bara kunnat. Bort bra men hemma bäst. Jag tror alla som inte bor i sitt eget land tänkter så. Och gör det så hemma som möjligt.  Ändå är det en helt annan sak när det inte handlar om en själv. Eller?

Jag kan ändå tycka att sverige är lite väl snälla med insläppet av utlänningar. Men bara för att jag tycker generalliseringen av de utlänningar vi har här i sverige måste förbättras. Att synen på de som inte är svenska måste förbättras. Och jag är ledsen att om sverige fortsätter som vi gör så försvinner aldrig den dumma generalliseringen som vi har idag. Det är både ett påhopp från sveriges sida att tycka illa om utlänningar, men också ett påhopp från de ickesvenska att tycka svenskar är dumma i huvudet. Så sverige. Det är inte bara utlänningarnas fel att situationen ser ut som den gör idag. Jag kan tom tycka att det är tvärtom.

Jag hoppas ingen tar illa upp att jag använder ordet utlänning. Skulle aldrig i hela mitt liv skrivit blatte eller svenne. För båda två är för mig skällsord.
Jag har nog inte fått ut allt, och det är nästintill omöjligt när man skriver. Så har ni några invändningar. Bli inte förbannad och gräm dig, utan fråga istället. Eller be mig tillägga något som fattas.

Kommentarer
Postat av: En vän som inte är svensk!

Samtal som tas på fyllan är rätt vettiga ändå, eftersom detta inlägg är mycket vettigt!

2008-03-17 @ 18:44:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0