Anorexi



Jag hittade denna bilden. Vad säger den egentligen? Att den hon ser i spegeln är tjock? Och vi ska tänka "fy fan vad smal hon är!" Jag tänker varken fy fan vad smal hon är eller vad tjock hon är. Hon är smal. Det är hon. Kanske tom sjukligt. Tjejen i spegelbilden ser hälsosam ut. Som de flesta ser ut. Att dem väljer att ha en normalt byggd tjej med fin kropp i spegelbilden som ska illustrera det den "smala" flickan ser gör mig lite irriterad. Jag kanske överanalyserar lite men jag tyckte inte bilden gjorde rättvisa alls.

När jag var och handlade hörde jag ett gäng 14åriga tjejer prata. Förbi går en kraftig tjej i samma ålder. Efter hon gått förbi börjar tjejerna beklaga sig över att den kraftiga tjejen är tjock och ful och t o m äcklig. Vad har dem för rätt, var min första tanke! Sen fortsätter deras konversation, dem pratar om hur synd det är om någon tjej som har anorixia,( en känd person förstod jag det var) hörde dem säga "Det är så hemskt att man bara kan vara så smal. Tur det finns hjälp" .
Fy *** vilken dubbelmoral. Det är äckligt och motbjudande med en överviktig och synd om en jättesmal. Det blev ganska komiskt att det var ett sånt praktexempel. Herregud att dem tjejerna fått detta någonstans ifrån. Frågan är bara var? Hur kan dem stå och säga så?
Hade jag inte varit en fegis så hade jag gått fram och frågat vad skillnaden är på en överviktigt och en jättesmal egentligen. Sjukdomen är den samma. Jag tror att en person som kan driva sig själv att bli väldigt smal lika gärna kunnat driva sig på andra hållet. Nä, jag blev så besviken på dessa tjejerna. Att dem spårrade varandra i samtalet också gör mig ännu mer arg. Nästan avbröt varandra för att få säga sitt om både den överviktiga tjejen och om hon som var jättesmal. Nä! Någon måtta får det vara!

Kommentarer
Postat av: Erica

Jag tycker reklamen är jättebra! Jag förstår vad du menar, men personer som lider av anorexia ser sig nog ofta just så som tjejen på bilden ser sig. Hade spegelbilden varit "tjockare" hade det bara blivit överdrivet för att visa poängen. Och det är som du säger. Spegelbilden är hälsosam och absolut normal, som man "ska se ut".. men det är ju det anorektiker anser vara överviktigt..

2008-10-06 @ 16:11:55
URL: http://jarlette.blogg.se/
Postat av: Rosanna

Vad säder bilden ut för budskap? Jag är rädd att tjejer med samma kroppsform som tjejen i spegelbilden anser sig tjocka, det är ändå det bilden ska illustrera. Vi är så pass gamla/mogna att vi förstår rätt och fel i detta sammanhang. Men en 12årig tjej? Jag tycker också den är bra! För mig. Men kanske inte lika bra för yngre målgrupper.

2008-10-07 @ 08:25:09
URL: http://nosis.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Hej Rosanna!

Har reagerat på den bilden jag med.. lustig nog känns det som de som ligger bakom lanseringen av denna reklambild/video inte förstått budskapet själva. Det är alltid känsligt att göra reklam med "anorexi" som grund. En modell, om du inte redan sett henne, som gör uppror om sin egen sjukdom är Isabelle Caro - http://www.aftonbladet.se/wendela/article864234.ab läs den :) Hoppas allt är fint! Kikar in här mellan varven.. Kram på dig!! :)

2008-10-22 @ 08:46:38
URL: http://mumsich.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0