Ekologiskt.

Jag känner mig som Anna Skipper. Enda skillnaden är att Anna Skipper antagligen lever upp till allt hon predikar om. Jag kan ha en lång utläggning om hur man ska äta, vad man ska udvika och hur konserverade vi människor blir på insidan av allt skit vi stoppar i oss. När jag sen är klar, stoppar jag i mig ostbågar, mjölkchocklad och dricker julmust (vet ni att dem redan börjat sälja påskmust, samtidigt har dem julmusten kvar sen i julas. Det är inte påst förrän om en och halv månad) nä, jag har faktiskt börjat leva mycket sundare och håller mig till skräpmat när det är helg. Men är man 2 i ett hushåll (som jag och Jocke) då tycker jag man kan köpa ekologiskt när man köper mjölk, olivolja, filmjölk mm. Det skiljer max 5 kronor och vi som konsumerar en liter mjölk i veckan kan deffinifivt köpa ekologiskt. Jag tycker vi ska bli bättre på att köpa ekologisk, inte baar ur miljösynpunkt utan ur hälsosynpunkt. Tror folk resonerar lite väl mycket kring att ekologiskt är bra för miljön. Jag tänker också på det, men inte lika mycket som jag tänker på vår hälsa. Hur viktigt det är att man äter rätt. Dessutom är det för jävligt rent ut sagt att det ska behöva vara så dyrt att leva hälsosamt. Visst det finns bra mat som inte är jättedyr. Men en 4 barnsfamilj som konsumerar 5 liter mjölk i veckan och äter 5 kilo korv i veckan väljer inte det dyraste alternativet. Det har dem inte råd med. Inte en chans! Tycker det är hemskt att bra mat ska behöva bli en klassfråga. För mig har det aldrig varit de. En billig falukorv innehåller kanske bara 30-35% kött (dvs köttrester) medans en dyr falukorv innehåller upp mot 80% kött. Men vad väljer man?

Kommer skriva mer om detta. Men nu är jag hungrig!

Kommentarer
Postat av: Erica

Håller med dig! Men vänta bara tills du hälsar på mig och varit här i två veckor. Det spelar ingen roll vad du än kommer äta när du kommer hem igen, för ALLT kommer vara bättre än vad det är här. På riktigt!

2009-03-05 @ 05:42:49
URL: http://jarlette.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0